Przesył danych
(fot. Pietro Jeng, źródło: unsplash.com)
Bezpieczeństwo danych

Czym jest certyfikat SSL i czemu służy?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Chcąc zadbać o bezpieczeństwo użytkowników naszej witryny i umocnić swoją pozycję na rynku jako solidnej, godnej zaufania marki, warto upewnić się, że informacje między naszą stroną a przeglądarkami są wymieniane w profesjonalny sposób. Pomóc w tym może certyfikat SSL.

O certyfikatach SSL i ich znaczeniu dla bezpieczeństwa naszej witryny

Niejednokrotnie na stronach, na potrzeby konkretnych transakcji zdarza się nam wypełniać i odsyłać dane za pośrednictwem formularzy. Wprowadzone przez nas informacje w niezabezpieczonej witrynie mogą jednak zostać przechwycone przez hakera, a w przypadku danych wrażliwych taki obrót sprawy to nie żarty. Może być tam przecież wszystko, od adresu e-mail, aż do szczegółów transakcji bankowych. 

W żargonie hakerskim to „przechwycenie” jest często określane jako „atak typu man-in-the-middle”. Taki scenariusz zdecydowanie nie napawa optymizmem i nie budzi naszego zaufania, prawda?

Wykresy na ekranie komputera
(fot. Chris Liverani, źródło: unsplash.com)

Sprawa ma się jednak inaczej, kiedy odwiedzamy witrynę zaszyfrowaną za pomocą SSL (z ang. Secure Socket Layer). Co to takiego? Certyfikaty SSL to małe pliki danych, które kryptograficznie wspólnie ustanawiają zaszyfrowane łącze między konkretnym serwerem internetowym a przeglądarką. Tego typu łącze zapewnia, że ​​wszystkie informacje przesyłane pomiędzy stroną WWW a wyszukiwarką pozostaną prywatne. 

Przeglądarka nawiąże połączenie z serwerem internetowym, spojrzy na certyfikat SSL, a następnie powiąże nasz komputer i serwer. Właśnie to wiążące połączenie jest istotą zabezpieczenia, dzięki któremu nikt poza użytkownikiem i witryną nie może zobaczyć ani uzyskać dostępu do informacji, które zostaną wprowadzone.

Co może nam dać korzystanie z certyfikatu SSL?

1. Przede wszystkim zaufanie

Użytkownicy chcą przede wszystkim czuć, że dane, którymi się z nami dzielą, są bezpieczne i że nasza witryna jest na tyle solidna, że nie ma mowy o żadnych wyciekach. Klienci są bardziej swobodni, chętniej dokonują zakupów i nawiązują kontakt, korzystając ze stron WWW zabezpieczonych certyfikatem SSL.

2. Znak jakości

Posiadając certyfikat SSL wykazujemy jednocześnie, że przeszliśmy przez konkretną drogę weryfikacji wiarygodności naszej witryny, niejednokrotnie także całej firmy. Konsument ma zatem jasny sygnał, że przykładamy do jakości usług i jego bezpieczeństwa najwyższą wagę.

Dłonie i laptop
(fot. Glen Carstens-Peter, źródło: unsplash.com)

3. Budowanie rozpoznawalności i prestiżu marki

Korzyść ta w dużym stopniu łączy się z poprzednimi. Dbałość o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad i dotrzymywanie najwyższych standardów na naszej witrynie to czynniki, które mocno odbijają się na wzroście zaufania i popularności firmy.

Certyfikaty SSL są podzielone na różne kategorie i podkategorie. Możemy wyróżnić następujące, jeżeli chodzi o poziom walidacji:

1. EV czyli certyfikaty z rozszerzoną walidacją – ważne dla tych firm, które potrzebują potwierdzenia tożsamości, na przykład witryna przetwarza płatności internetowe. To najdroższy certyfikat gwarantujący użytkownikom, że zgodnie z prawem zbieramy dane potrzebne do wykonania określonych czynności, takich jak pobieranie numerów kart kredytowych.

2. DV czyli certyfikat weryfikacji domeny – oferuje niski poziom szyfrowania, pokazany jako zielona kłódka obok adresu URL na pasku adresu. Najszybsza i najtańsza weryfikacja, jaką możemy otrzymać, która jednak nie weryfikuje żadnych danych tożsamości.

3. OV czyli certyfikat zatwierdzony przez organizację – potwierdza, że nasza organizacja i weryfikacja domeny są prawdziwe. Oferują umiarkowany poziom szyfrowania, który dobry jest w przypadkach, gdy nie stać nas na bardziej zaawansowane formy.

Najważniejsze to dowiedzieć się, jakiego typu certyfikatu potrzebujemy. W większości przypadków standardowy certyfikat SSL obejmie także naszą działalność. Jednak w przypadku firm z branży regulowanej – takiej jak finanse lub ubezpieczenia – warto porozmawiać ze swoim zespołem IT, aby upewnić się, że spełniamy określone wymagania dotyczące certyfikatów SSL ustalone w naszej niszy.

o autorze

Artykuły

Mimo, że przez większość czasu głowę ma w chmurach podczas górskich podróży lub filozoficznych rozważań, nogami stąpa twardo po ziemi i nie przejdzie obojętnie obok żadnych nowych doniesień z Doliny Krzemowej. Miłośniczka nauki i jej kreatywnego wykorzystania w technologii.
Alina Jałowiecka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *