Jak zorganizować konferencję krok po kroku

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Zorganizowanie konferencji biznesowej to nie lada wyzwanie, ponieważ wiąże się z przygotowaniami na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim planować należy z odpowiednim zapasem czasu — spontaniczne działanie na ostatnią chwilę na pewno się tu nie sprawdzi. Jeśli chcesz, aby Twoja konferencja przyciągnęła tłumy i była wydarzeniem na najwyższym poziomie, koniecznie sprawdź, jakie kroki należy w tym celu podjąć.

Organizacja konferencji w kilku krokach

Niezależnie od tego, czy organizujesz konferencję cykliczną, czy też jednorazowe wydarzenie, powinieneś opracować szczegółowy plan działania. Bez odpowiedniej strategii nawet pozornie oczywiste kwestie mogą okazać się problemem i to w najmniej oczekiwanym momencie. Aby więc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i odnieść sukces zadbaj o każdy element, krok po kroku. 

1. Termin konferencji 

Planowanie konferencji należy zacząć od ustalenia miejsca i czasu spotkania. Zanim wybierzesz termin, zorientuj się, jak prezentuje się kalendarz wszystkich ważnych wydarzeń w Twojej branży i ustal datę odpowiadającą wszystkim prelegentom i gościom, na których najbardziej Ci zależy. Określ, jak dużo mówców będzie występować, to pozwoli określić, jak długo potrwa konferencja. 

2. Miejsce konferencji 

Miejsce organizacji konferencji to jeden z ważniejszych czynników, ponieważ będzie to swego rodzaju wizytówka. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego warto zadbać o każdy szczegół: dogodną lokalizację, ładnie prezentujący się budynek oraz oczywiście salę konferencyjną, przygotowaną profesjonalnie zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. 

Miejsce konferencji oraz wyposażenie sali jest kluczowe, dlatego warto pomóc sobie w tej kwestii i zatrudnić firmę specjalizującą się w wyposażeniu sal konferencyjnych. W tym celu zachęcamy do odwiedzenia strony https://hdcinema.pl/sale-konferencyjne i zapoznania się z ofertą. 

uczestnicy konferencji
Fot.; Pavel Danilyuk/pexels.com

3. Koncepcja i główny temat konferencji

Aby dobrze zorganizować konferencję, warto określić jak duże będzie to spotkanie, co jest głównym celem konferencji oraz co będzie tematem przewodnim. Każde wydarzenie biznesowe wymaga przygotowania nie tylko technicznego, ale i merytorycznego. W tym celu należy opracować scenariusz i obmyślić tematykę, która będzie nieustannie krążyć wokół tematu przewodniego konferencji — dzięki temu unikniesz chaosu. Warto też ustalić, do kogo będziesz się zwracać; wybór skonkretyzowanej grupy docelowej ułatwi dobór ciekawych prelegentów. 

4. Harmonogram wystąpień

Program konferencji musi uwzględniać zarówno podejmowane tematy, jak i osoby, które będą przemawiać. Aby przyciągnąć uczestników, należy przedstawić szczegółowy harmonogram wystąpień. Rozpiska powinna zawierać: tematy prezentacji, nazwiska mówców, dokładne godziny oraz daty wykładu, jeśli konferencja rozłożona jest na kilka dni. Warto w tym celu stworzyć stronę internetową poświęconą wydarzeniu i tam zaprezentować sylwetki kluczowych mówców oraz zagadnienia, które zostaną przez nich podjęte. 

5. Plan konferencji i podział zadań

Jeśli postanowiłeś zorganizować konferencję, z pewnością wiesz, że nie dasz rady przygotować jej w pojedynkę. W dniu konferencji wszystko musi być dopięte na ostatni guzik, jednak żeby tak się stało, wcześniej musisz otoczyć się ludźmi, na których możesz polegać. Zbierz zespół zaufanych osób i zorganizuj kilka grup, tak aby każda z nich mogła działać na konkretnym obszarze. 

Każdy event wymaga podjęcia wielu istotnych działań organizacyjnych, dlatego warto podzielić się pracą według napisanego wcześniej planu. Powinieneś mieć ludzi od: logistyki, administracji, marketingu i finansów. Twoim zadaniem będzie przedstawienie im koncepcji wydarzenia oraz planu, który będziecie wspólnie realizować. Jako organizator, jesteś osobą decyzyjną i w pełni odpowiadasz za podejmowane działania — kieruj wszystkimi zaangażowanymi osobami w taki sposób, aby stworzyć przyjemną atmosferę; motywuj ich do działania, a z pewnością odniesiecie sukces. 

praca zespołowa
Fot.: mohamed_hassan/pixabay.com

6. Catering

Koniecznie zadbaj o przerwy między poszczególnymi panelami, w trakcie których uczestnicy będą mogli napić się kawy i coś zjeść. Czasami miejsca, w których organizowane są konferencje oferują swój catering, z którego zdecydowanie warto skorzystać. W przeciwnym wypadku musisz wprowadzić zewnętrznych dostawców i zapewnić swoim gościom zarówno ciepłe posiłki, jak i przekąski. Pamiętaj o specjalnych wymaganiach dietetycznych! Aby nikt nie poczuł się pokrzywdzony, powinieneś zadbać o to, żeby część dań była wegetariańska, wegańska i bez glutenu — dziś jest to standard. 

7. Budżet konferencji

Konferencja naszpikowana wykładami prowadzonymi przez samych znamienitych gości wymaga sporego budżetu, nie mówiąc już o opłaceniu sali konferencyjnej, transportu, sprzętu technicznego i cateringu. Powinieneś pomyśleć o zewnętrznych źródłach finansowania. Znajdź sponsorów, którzy finansują podobne wydarzenia — najlepiej, jeśli znajdziesz takich, którzy są związani z tematem konferencji lub Twoją branżą. Znalezienie sponsorów ma kluczowy wpływ na budżet, a im większy budżet, tym wyższy poziom organizowanego spotkania, dlatego też nie należy tej kwestii zaniedbywać.

8. Promocja wydarzenia i rejestracja uczestników konferencji

Ostatnim etapem jest nakłonienie ludzi do uczestnictwa i zapisanie ich na event. Zadbaj o stronę wydarzenia, na której umieścisz dokładne informacje na temat konferencji, w tym także sponsorów i patronów medialnych. Stworzenie profesjonalnej strony internetowej to jedno, ale nie możesz zapomnieć o promowaniu konferencji w mediach społecznościowych. 

Ponadto zaproś dziennikarzy i zadbaj, aby konferencja miała duży rozgłos jeszcze długo po jej zakończeniu — dzięki temu Twoja firma wzbudzi zainteresowanie, a kolejne wydarzenie przyciągnie jeszcze więcej chętnych. 

zespół ludzi w biurze
Fot.: Fox/pexels.com

Już po wszystkim? Zbierz opinie!

Po zakończeniu konferencji nadchodzi czas na podsumowanie i zebranie opinii na jej temat. Rozeznanie w tej kwestii może wydawać się zbędne, jednak będzie niezwykle pomocne przy okazji planowania następnej konferencji. 

Doświadczenie branżowe sugeruje skontaktowanie się ze wszystkimi osobami i firmami zaangażowanymi w projekt i podziękowanie im za trud włożony w organizację tego przedsięwzięcia. Zarówno prelegenci, jak i wolontariusze czy dostawcy z pewnością docenią ten gest i prawdopodobnie będą zainteresowani kolejną współpracą. 

Ponadto powinieneś zasięgnąć szczerej opinii na temat organizacji eventu oraz zapytać, co ewentualnie należałoby poprawić i jakie zmiany wprowadzić, aby następnym razem było lepiej. Możesz, np. za pośrednictwem maila, rozesłać ankiety, w których zapytasz swoich gości i prelegentów, jak bardzo podobała im się konferencja oraz czy chętnie wzięliby udział w następnej.

Pielęgnowanie znajomości przedstawia zarówno Ciebie, jak i Twoją firmę w dobrym świetle, a informacje zwrotne pomagają lepiej zrozumieć odbiorców. Pamiętaj, że konstruktywna krytyka jest równie ważna co dobra opinia. Otwórz się na głos innych, a jeszcze bardziej się rozwiniesz!

Zdjęcie główne: crystal710/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*