Erik Mclean/unsplash.com
NarzędziaTechnologia w biznesie

Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Linki wewnętrzne to po content marketingu najpotężniejsza dźwignia promocji w wyszukiwarkach, która może być w 100% kontrolowana przez właściciela witryny. Jak wygląda prawidłowe linkowanie wewnętrzne i do czego służy? Wyjaśniamy w tym artykule.

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to tworzenie nawigacji witryny poprzez umieszczanie linków z jednej strony witryny do innych stron tej samej witryny. Linki wewnętrzne mogą być reprezentowane jako:

  • hiperłącza tekstowe;
  • banery lub obrazy z linkami;
  • elementy wykazu towarów;
  • karuzele i przyciski;
  • inne formaty.

Linki wewnątrz witryny pełnią rolę nawigacji i przewodnika:

  • dla użytkowników, ponieważ poprzez linki mogą przejść do innych powiązanych z tematem treści w Twojej witrynie – produktów, przycisków akcji, elementów interaktywnych itp. Im więcej czasu użytkownik spędza w witrynie, tym niższy współczynnik odrzuceń i wyższa konwersja;
  • dla robotów wyszukiwania, ponieważ linki wewnętrzne pomagają im indeksować witrynę i szybciej znajdować powiązane strony dzięki lepszej interpretacji ich treści. Zwiększa to trafność słów kluczowych, dzięki czemu witryna jest bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania.

Linki wewnętrzne razem z zewnętrznymi (prowadzące z i do innych domen) tworzą profil linkowy (link building) danego zasobu internetowego.

Linki wewnętrzne na stronie: do czego służą?

Po pierwsze, linki wewnętrzne pomagają Twoim użytkownikom korzystać z witryny – ułatwiają nawigowanie po niej i wyszukiwanie interesujących treści w Twoim zasobie. Bez nich niemożliwe byłoby płynne przechodzenie między poszczególnymi publikacjami, zakładkami, kartami produktów czy kategorii.

Pod drugie, linkowanie wewnętrzne ma niebagatelne znaczenie dla SEO:

  • zwiększa trafność kontekstu i słów kluczowych. Tekst linku dostarcza wyszukiwarkom informacji kontekstowych o stronie, do której prowadzi link. Pomaga to w budowaniu trafności słów kluczowych. Ponadto informacyjny tekst anchora linków wewnętrznych pomaga użytkownikom zrozumieć, co zobaczą po kliknięciu;
  • zwiększają aktywność użytkowników. Czytelnicy klikają linki w witrynie i spędzają na niej więcej czasu. Aktywność użytkownika i czas spędzony na stronie to kluczowe czynniki rankingu behawioralnego;
  • poprawiają indeksowanie. Właściwe wykorzystanie linków wewnętrznych umożliwia robotom wyszukiwania bardziej efektywne skanowanie, indeksowanie i pozycjonowanie stron. Jednocześnie niewłaściwe użycie linków wewnętrznych może prowadzić do wzrostu współczynnika odrzuceń;
  • zwiększają widoczność w wynikach wyszukiwania. Po pierwsze, mamy na myśli zakładki i linki kotwiczące, które pomagają tworzyć informacyjne fragmenty wyników wyszukiwania. Po drugie, umieszczenie linków do powiązanych tematycznie stron może przyczynić się do tego, że zagnieżdżone linki zostaną wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Linki wewnętrzne pomagają także zwiększyć PageRank witryny. Jest to algorytm rankingu linków, który ocenia i mierzy jakość zasobu na podstawie linków zewnętrznych prowadzących do niego z innych witryn. Jest przeznaczony do określania autorytetu strony w oparciu o masę referencyjną. Po zidentyfikowaniu najbardziej autorytatywnych stron w witrynie możesz użyć wewnętrznych linków, aby przekazać zdobyty masę do innych ważnych stron.

Linkowanie wewnętrzne jest więc przydatne nie tylko dla samych użytkowników i poprawy UX, ale także dla pozycji witryny w SERP.

Zdj. główne: Erik Mclean/unsplash.com

o autorze

Artykuły

Choć bliżej jej do natury niż technologii, to nie wyobraża sobie życia bez gadżetów i aplikacji, które ułatwiają codzienne życie. Szczególnie interesują ją komputery, nowinki w branży gamedev i robotyki. Z zawodu copywriterka i tłumaczka, dlatego na razie nie boi się, że zastąpią ją roboty.
Klaudia Kostyra

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *