Poznaj podstawy link buildingu

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Pozycjonowanie strony w Google to podstawa dla każdego, kto chce zaistnieć w Internecie. Dlatego warto przyjrzeć się temu, czym jest link building i jak tworzyć z jego pomocą dobre SEO.

Z wyszukiwarki Google korzysta miesięcznie ponad 20 mln Polaków, czyli około 93 proc. wszystkich internautów w Polsce. To wystarczający powód, aby dobrze wypozycjonować swoją stronę i sprawić, by użytkownicy mogli ją łatwo znaleźć w wynikach wyszukiwania. Bez tego w zasadzie nie da się odnieść sukcesu w Internecie – wypromować firmy, zwiększyć sprzedaży produktów czy dotrzeć do jak największej liczby czytelników. Jednym z najistotniejszych działań, które pozwalają osiągnąć tego typu cele, jest właśnie link building, czyli zdobywanie wartościowych linków z innych witryn do własnej.

Co to jest link?

Link to hiperłącze (odnośnik), które ułatwia przemieszczanie się między stronami. Może mieć postać anchoru, czyli konkretnej frazy, lub fragmentu tekstu albo też występować w całości jako adres URL. 

Co ważne, linki dzielą się na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne prowadzi do dokumentów lub stron znajdujących się w obrębie jednej domeny. Dzięki niemu wyszukiwarka Google może określić strukturę serwisu oraz hierarchię występujących na nim podstron. Ważniejsze w kontekście pozycjonowania strony są jednak linki zewnętrzne, przez które użytkownicy trafiają na nią z innych serwisów.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w praktyce

Aby lepiej zrozumieć istotę linkowania wewnętrznego, wyobraź sobie internetowy sklep meblowy, który w obrębie swojej strony ma również blog poświęcony aranżacji wnętrz. Czytając artykuł o danym stylu, możesz dojść do wniosku, że chętnie kupiłbyś do swojego mieszkania przedstawioną w nim sofę, ławę lub inne dodatki. Dzięki temu, że produkty te występują w tekście pod postacią anchoru, możesz natychmiast przenieść się na podstronę z ich ofertą i dokonać zakupu. W tym wypadku wszystko odbywa się jednak w ramach jednej strony.

Pozycjonowanie strony
(fot. Halacious, źródło: unsplash.com)

Linkowanie zewnętrzne również może prowadzić do oferty produktowej, ale częściej przekierowuje na stronę główną lub do konkretnego artykułu. Różnica polega na tym, że linki prowadzą tutaj z jednej domeny do drugiej, czyli przenoszą użytkownika do zupełnie innej witryny. Dla wyszukiwarek takich jak Google, to właśnie one są bardziej wartościowe. Algorytmy traktują je bowiem jako swego rodzaju rekomendacje, a to buduje autorytet i zaufanie do witryny. Co więcej, dzięki linkom zewnętrznym na daną stronę może też trafić więcej użytkowników.

Linki skuteczne i nieskuteczne

Linki zewnętrzne można podzielić na naturalne i nienaturalne. Pierwsze są najkorzystniejsze z punktu widzenia pozycjonowania; to wszystkie linki, które znalazły się na jakiejś stronie bez twojej wiedzy i zaangażowania. W praktyce nie da się jednak pozycjonować strony wyłącznie w oparciu o nie (to mocno utopijna wizja), dlatego częściej chodzi tu o linki, które wyglądają na naturalne – to na przykład te zamieszczone w ramach współpracy z influencerem czy wpisów gościnnych.

Monitor ze statystykami
(źródło: pixabay.com)

Nienaturalne linki to wszystkie te, które stanowią nachalną reklamę. Można je spotkać między innymi na forach internetowych, na których boty i użytkownicy dodają pozbawione wartości merytorycznej posty.

Ważną kwestię stanowi również typ linków, a więc to, czy mają atrybut dofollow czy nofollow. Ten pierwszy atrybut służy do przekazywania autorytetu, natomiast oznaczenie nofollow (spotykane np. w komentarzach na blogach i forach) stanowi dla robotów Google wskazówkę, aby nie uwzględniały danego odnośnika.

Istota link buildingu – pozyskiwanie dobrych linków pozycjonujących

Skuteczne linki pozycjonujące można pozyskiwać na kilka różnych sposobów. Jednym z najbardziej popularnych jest osadzanie odnośników w tekstach, które są tematycznie powiązane z pozycjonowaną stroną. Tego typu treści publikuje się w formie artykułów sponsorowanych, wpisów gościnnych na zaprzyjaźnionych blogach, tekstów na własnych serwisach tematycznych (tzw. zapleczach) oraz na blogach influencerów. Pozycjonerzy korzystają najczęściej z dwóch, trzech, a nierzadko ze wszystkich wspomnianych rozwiązań. Wiele zależy tu od budżetu ich klientów oraz celów, jakie chcą oni osiągnąć. Niezależnie od nich, warto pamiętać o potędze linkowania.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*