Żyjemy w czasach, gdy niemal każdy jest zabiegany i zapracowany jak nigdy dotąd. Dodatkowo, nieustanny dostęp do najnowszych informacji zmusza nas, by sprawnie filtrować dziesiątki danych.
Nic więc dziwnego, że od kilku lat na rynku funkcjonują mobilni głosowi asystenci. Mimo że o zaletach czy cechach urządzeń typu Alexa czy Siri słyszał już każdy, mało kto wie, jak mogą zrewolucjonizować rynek sprzedaży.
Asystenci głosowi to stosunkowo młoda gałąź technologii wykorzystującej sztuczną inteligencję. Ich działanie opiera się na wykonywaniu zadań werbalnych i byciu punktem komunikacji pomiędzy użytkownikiem, a wszystkimi połączonymi ze sobą urządzeniami. W coraz bardziej zabieganym świecie, wymagającym od wszystkich optymalizacji działań i idealnego planowania, z dnia na dzień rośnie popularność tych inteligentnych asystentów. Przydają się one nie tylko w gospodarstwach domowych, ale także w wielu miejscach pracy.
Obecnie organizacje i firmy używają asystentów głosowych nie tylko do kontrolowania inteligentnych urządzeń w swoim biurze, ale także do zwiększania ruchu, polepszania wyników sprzedaży oraz do udoskonalania obsługi klienta. Coraz większa ilość nawet detalicznych użytkowników korzysta z pomocy asystentów głosowych podczas wyszukiwania produktów w internecie i w robieniu zakupów, samemu nie chcąc tracić na te czynności zbyt wiele czasu.
Te inteligentne urządzenia stają się zatem pomału bardzo istotnym elementem łańcucha w komunikacji między sprzedającymi a kupującymi. Zrozumienie zarówno mechanizmu, jak i tej konkretnej technologii jest wobec tego niezbędne dla każdego, kto chce rozwijać swój biznes z duchem przyszłości.
Jeżeli zdecydujemy, że zależy nam na skorzystaniu z zalet technologii asystentów głosowych, pierwszym niezbędnym krokiem jest posiadanie aplikacji głosowych. Wiele firm korzysta z asystentów głosowych, aby zapewnić jak najlepszą obsługę klienta. Dzięki takim aplikacjom klienci mogą uzyskać dostęp do szczegółów produktu czy uzyskać odpowiedzi na palące ich pytania, a wszystko to za pomocą poleceń dźwiękowych.
Inteligentne aplikacje głosowe zapewniają użytkownikom dokładniejsze i szybsze wyniki, niż klasyczne wyszukiwanie, dzięki czemu rośnie ich zadowolenie z interakcji z naszą witryną i szacunek do naszej marki, a to pomaga w nawiązaniu długich relacji opartych na zaufaniu.
Osoby, które używają asystenta głosowego do wyszukania czegoś w internecie, zazwyczaj wydają polecenie w postaci pełnego pytania. Dlatego nie będzie błędem stwierdzenie, że oczekiwana przez nich odpowiedź jest odpowiedzią bezpośrednio na nie. W takich przypadkach musisz bardziej skupić się na zapytaniach funkcjonalnych. Posiadanie osobnej strony z często zadawanymi pytaniami jest wobec tego koniecznością.
Dobrze napisane FAQ to sposób na idealną interakcję z asystentami głosowymi. Wyszukiwanie głosowe kładzie nacisk na kluczowe informacje. Udzielając krótkiej, wyraźnej, ale trafnej odpowiedzi, nie tylko zwiększamy swoją widoczność w wyszukiwarkach, ułatwiamy wyszukanie naszej marki głosowym asystentom, ale także budujemy świadomość firmy.
Należy pamiętać, że istnieje znacząca różnica między komunikacją pisemną a werbalną i że forma informacji umieszczanych na witrynie musi brać to pod uwagę. Warto, by treść skupiała się na słowach używanych w komunikacji bezpośredniej, np. myśląc kategoriami mowy werbalnej optymalną frazą byłby „samochód do wynajęcia”, natomiast z perspektywy komunikacji pisemnej użytkownik mógłby preferować raczej frazę „wypożyczalnia samochodów”.
Chcąc nie chcąc, coraz większa ilość osób będzie w przyszłości oddelegowywać sporą część zadań swoim technologicznym asystentom. Mimo że obecnie systemy te jeszcze raczkują, już widać, jak potężny mogą mieć wpływ na rynek sprzedaży. Warto zatem śledzić te zmiany na bieżąco i wdrażać je małymi krokami, od wprowadzania własnych głosowych asystentów do przykładania wagi do tych, których mogą używać nasi klienci.
Zdj. główne: Lazar Gugleta/unsplash.com