Wyłapałeś bana od Google? Podpowiadamy, jak pozbyć się kary

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Algorytmy Google mogą wynieść Twoją witrynę na wysoką pozycję w wyszukiwarce, ale nieuczciwe i niezgodne praktyki karzą spadkiem w SERP lub banem. Co podlega karze i jak przywrócić stronę do łask botów?

Głównym celem Google jest ułatwienie użytkownikom znalezienia dokładnie tego, czego potrzebują, wyświetlając w SERP wyniki jak najlepszej jakości. Dlatego strony internetowe, które dokładnie odpowiadają na zapytania użytkowników wpisane w wyszukiwarce, trafiają na pierwsze pozycje listy. Natomiast witryny, które próbują przyciągnąć odwiedzających oszustwem, mogą trafić na szary koniec spisu lub zniknąć z niego w ogóle.

Czym jest ban i za co można go dostać?

Ban dla witryny to prawdopodobnie najgorsza sankcja, jaką Google może nałożyć na nieuczciwego webmastera. W praktyce oznacza to, że taka strona przestanie być indeksowana przez algorytmy i zupełnie zniknie z SERP, a użytkownicy będą mogli dostać się na nią dopiero po bezpośrednim wpisaniu jej adresu.

Witryna może zostać zbanowana, jeśli jej właściciel naruszył zasady określone przez wyszukiwarkę lub próbował ją oszukać w taki czy inny sposób. Oto kilka praktyk Black Hat SEO, których należy się wystrzegać:

  • wykorzystywanie treści z innych stron;
  • ukryte treści i linki;
  • teksty niskiej jakości, generowane automatycznie, powielane itd.;
  • strony przejściowe (doorway page’s);
  • maskowanie treści (cloaking), czyli wyświetlanie innej zawartości dla botów, a innej dla użytkowników;
  • nadmiar słów kluczowych upchniętych w tekście nienaturalnie (keyword stuffing);
  • nieuczciwe pozyskiwanie linków.

Jak sprawdzić, czy witryna została zbanowana?

Jeśli chcesz się upewnić, że Twoja strona została ukarana banem, możesz zrobić to łatwo na kilka sposobów:

  • przez sygnały pośrednie w Google Search Console i Google Analytics. Jeśli ruch jest mniejszy, a liczba zaindeksowanych stron stopniowo maleje, możesz założyć, że witryna została zablokowana;
  • w wyszukiwarce. Wpisz w Google frazę „site:domena.pl”, gdzie domena.pl to nazwa Twojej witryny. Jeśli w wynikach nie pojawi się strona, oznacza to ban. Jeśli wyświetli się tylko strona główna, to również może być zły znak;
  • przez dodanie do Google Search Console. Jeśli jeszcze nie zarejestrowałeś strony w wyszukiwarce, spróbuj to zrobić. Jeśli się uda, nie dostałeś bana.

Jeśli skorzystałeś ze wszystkich sposobów, ale wciąż nie jesteś pewien, czy Twoja witryna została ukarana, skontaktuj się bezpośrednio z pomocą techniczną.  

Jak zdjąć bana?

Przede wszystkim musisz dowiedzieć się, dlaczego go dostałeś. Niezbędny będzie kompleksowy audyt SEO, który pozwoli wyeliminować problematyczne i niezgodne z zasadami elementy. Najlepiej zlecić taki audyt profesjonalistom, ponieważ może się okazać, że problemów na stronie jest więcej i zdjęcie bana będzie chwilowe.

Gdy witryna zostanie naprawiona, możesz zwrócić się do Google z prośbą o ponowną weryfikację i zdjęcie bana. Pamiętaj, że proces weryfikacyjny może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. Uzbrój się w cierpliwości i nie nękaj Google kolejnym wiadomościami.

Innym wyjściem jest stworzenie nowej witryny, jednak robiąc to samodzielnie, ryzykujesz powielenie tych błędów, za które otrzymałeś już bana. Jest to rozwiązanie zdecydowanie bardziej czasochłonne i kosztowne. Co więcej, będziesz musiał promować nową domenę od zera. Biorąc pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw”, korzystniejsze i tańsze będzie naprawienie aktualnej witryny i poczekanie na oficjalne cofnięcie bana.

Zdj. główne: Myriam Jessier/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*