Tym, którzy zajmowali się w swojej karierze sprzedażą lub marketingiem, prawdopodobnie dobrze znane będzie pojęcie “social sellingu”. Koncepcja z biegiem lat tylko zyskuje na aktualności, a LinkedIn to jedno z najlepszych miejsc, w którym można ją wykorzystać.
LinkedIn to jedna z najbardziej szanowanych i najprężniej rozwijających się sieci, zrzeszająca profesjonalistów ze wszystkich dziedzin. Platforma umożliwia poszukiwanie nowych pracowników, pracodawców i klientów, a dodatkowo skupia specjalistów z danej branży, umożliwiając im wymianę newsów, myśli oraz zacieśnianie relacji.
Jak się okazuje, LinkedIn jest także świetnym miejscem sprzedażowym, trudno o portal z łatwiejszą identyfikacją firm, kontaktów czy nawiązywaniem znajomości z powodów biznesowych. Już sama specyfika LinkedIna, czyli jego konceptualne skupienie na sferze biznesu, sprawia, że rozmowa z klientami i nabywcami jest znacznie łatwiejsza, a sprzedaż odbywa się bezpośrednio od człowieka do człowieka.
Jeżeli chodzi o samo pojęcie „social sellingu”, polega ono na tym, że sprzedawcy używają swoich kont w mediach społecznościowych do bezpośredniej interakcji z potencjalnymi klientami i kupującymi. Nie chodzi o to, aby każdy pracownik był zobowiązany do bycia sprzedawcą społecznościowym w swojej firmie i używał w tym celu wszystkich kanałów sieciowych. Sprzedaż społecznościowa jest stosunkowo łatwa do zaangażowania właśnie na LinkedIn i jest korzystna nie tylko dla firmy, ale także dla poszczególnych pracowników.
Optymalizowanie konta na LinkedInie pod kątem sprzedaży wygląda nieco inaczej, niż budowanie go pod kątem innych branż. W tym przypadku, profil nie powinien być do końca o nas, bo tworzymy go w innym celu – nie chcemy dotrzeć do rekruterów a do prospektów. Nie można się zatem łudzić, że do odniesienia sukcesu wystarczy wklejone CV albo przekopiowana oferta handlowa.
Nowoczesna sprzedaż to przede wszystkim nawiązanie relacji z klientem i budowanie jego zaufania. Osoby, które wyświetlą nasz profil, będą weryfikowały go przede wszystkim pod kątem tego, czy jesteśmy odpowiednimi osobami do rozmowy, czy mamy odpowiednią wiedzę ekspercką i czy jesteśmy w stanie w przystępny sposób podzielić się nią i im pomóc. Komunikując się z klientami za pośrednictwem profilu przyda się także język korzyści.
Chcąc stworzyć konto w zgodzie z zasadami “social sellingu” warto przyjrzeć się poniższym elementom:
Aby skutecznie przyciągać kupujących i potencjalnych odbiorców, należy działać i być aktywnym, na przykład poprzez udostępnianie wysokiej jakości treści firmowych. Spamowanie czy publikowanie treści, które mówią tylko o naszej firmie, nie jest dobrym rozwiązaniem. Materiały muszą edukować i dostarczać wartości dla klientów, ponieważ tylko w ten sposób zbudujemy ich zaufanie.
Publikowanie treści to jedno z możliwych rozwiązań, ale sprzedaż na LinkedIn w duchu “social sellingu” polega również na angażowaniu się w rozmowy i podnoszeniu ich wartości. Oznacza to otwartość i gotowość na komentowanie, polubienie, udostępnianie czy oznaczanie innych.
Zaangażowanie się opłaca! Dzięki niemu więcej osób zauważy naszą aktywność i gotowość do dzielenia się ekspercką wiedzą. Kiedy następnym razem zdecydujemy się na udostępnienie treści, bardziej prawdopodobne będzie, że zainteresują się nimi lub potraktują je poważniej.
Zdj. główne: Alexander Shatov/unsplash.com