Linki wewnętrzne to po content marketingu najpotężniejsza dźwignia promocji w wyszukiwarkach, która może być w 100% kontrolowana przez właściciela witryny. Jak wygląda prawidłowe linkowanie wewnętrzne i do czego służy? Wyjaśniamy w tym artykule.
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne to tworzenie nawigacji witryny poprzez umieszczanie linków z jednej strony witryny do innych stron tej samej witryny. Linki wewnętrzne mogą być reprezentowane jako:
hiperłącza tekstowe;
banery lub obrazy z linkami;
elementy wykazu towarów;
karuzele i przyciski;
inne formaty.
Linki wewnątrz witryny pełnią rolę nawigacji i przewodnika:
dla użytkowników, ponieważ poprzez linki mogą przejść do innych powiązanych z tematem treści w Twojej witrynie – produktów, przycisków akcji, elementów interaktywnych itp. Im więcej czasu użytkownik spędza w witrynie, tym niższy współczynnik odrzuceń i wyższa konwersja;
dla robotów wyszukiwania, ponieważ linki wewnętrzne pomagają im indeksować witrynę i szybciej znajdować powiązane strony dzięki lepszej interpretacji ich treści. Zwiększa to trafność słów kluczowych, dzięki czemu witryna jest bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania.
Linki wewnętrzne razem z zewnętrznymi (prowadzące z i do innych domen) tworzą profil linkowy (link building) danego zasobu internetowego.
Linki wewnętrzne na stronie: do czego służą?
Po pierwsze, linki wewnętrzne pomagają Twoim użytkownikom korzystać z witryny – ułatwiają nawigowanie po niej i wyszukiwanie interesujących treści w Twoim zasobie. Bez nich niemożliwe byłoby płynne przechodzenie między poszczególnymi publikacjami, zakładkami, kartami produktów czy kategorii.
Pod drugie, linkowanie wewnętrzne ma niebagatelne znaczenie dla SEO:
zwiększa trafność kontekstu i słów kluczowych. Tekst linku dostarcza wyszukiwarkom informacji kontekstowych o stronie, do której prowadzi link. Pomaga to w budowaniu trafności słów kluczowych. Ponadto informacyjny tekst anchora linków wewnętrznych pomaga użytkownikom zrozumieć, co zobaczą po kliknięciu;
zwiększają aktywność użytkowników. Czytelnicy klikają linki w witrynie i spędzają na niej więcej czasu. Aktywność użytkownika i czas spędzony na stronie to kluczowe czynniki rankingu behawioralnego;
poprawiają indeksowanie. Właściwe wykorzystanie linków wewnętrznych umożliwia robotom wyszukiwania bardziej efektywne skanowanie, indeksowanie i pozycjonowanie stron. Jednocześnie niewłaściwe użycie linków wewnętrznych może prowadzić do wzrostu współczynnika odrzuceń;
zwiększają widoczność w wynikach wyszukiwania. Po pierwsze, mamy na myśli zakładki i linki kotwiczące, które pomagają tworzyć informacyjne fragmenty wyników wyszukiwania. Po drugie, umieszczenie linków do powiązanych tematycznie stron może przyczynić się do tego, że zagnieżdżone linki zostaną wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Linki wewnętrzne pomagają także zwiększyć PageRank witryny. Jest to algorytm rankingu linków, który ocenia i mierzy jakość zasobu na podstawie linków zewnętrznych prowadzących do niego z innych witryn. Jest przeznaczony do określania autorytetu strony w oparciu o masę referencyjną. Po zidentyfikowaniu najbardziej autorytatywnych stron w witrynie możesz użyć wewnętrznych linków, aby przekazać zdobyty masę do innych ważnych stron.
Linkowanie wewnętrzne jest więc przydatne nie tylko dla samych użytkowników i poprawy UX, ale także dla pozycji witryny w SERP.