Wyszukiwarki widzą witryny internetowe zupełnie inaczej niż ludzie. Dla nich strona to praktycznie ściana kodu.
Wyszukiwarki każdego dnia wysyłają w sieć boty, które „nurkują” w oceanie Internetu wyszukując nowe treści oraz sprawdzając już istniejące. Jeśli nasz content jest dla nich zrozumiały, są go w stanie skategoryzować, jest oryginalny i nie powielony, wtedy nasza witryna zostanie zaindeksowana, a tym samym pojawi się w wyszukiwaniach po wpisaniu słowa kluczowego.
Co nasza strona internetowa powinna zawierać, aby móc zaprzyjaźnić się z botami, które w zamian uplasują nas wysoko w rankingach?
Prawidłowe kodowanie zagwarantuje Ci, że Twoje strony będą dostępne na różnych przeglądarkach internetowych, w wielu rozmiarach ekranu, na wszystkich urządzeniach mobilnych oraz z możliwością dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zasady prawidłowego kodowania zostały ustanowione przez W3C, czyli konsorcjum WWW. Ich standardy nie mają mocy prawnej, ale warto się nimi zainteresować, ponieważ W3C oferuje bezpłatne walidatory HTML oraz CSS, dzięki czemu możemy sprawdzić, czy nasza witryna będzie dostępna dla wszystkich użytkowników.
Każda podstrona na Twojej witrynie powinna mieć tytuł, gdyż często to właśnie one są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Oczywiście pamiętaj o ich otagowaniu. Dobry tytuł powinien dokładnie opisywać tematykę danej witryny i w miarę możliwości zawierać słowa kluczowe.
Kod HTML zawiera określone znaczniki nagłówków. Ten sam efekt wizualny można oczywiście uzyskać, pogrubiając czy powiększając czcionkę, ale wtedy wyszukiwarka nie zostanie poinformowana o tym, że dana fraza jest ważniejsza.
Jest to tak naprawdę najważniejszy podpunkt. Wartościowa, starannie napisana treść przyciągnie użytkowników, co przełoży się na jej polecanie. Witryny z dużą ilością wysokiej jakości treści są przydatne dla odwiedzających, dlatego wyszukiwarki je faworyzują. Niezależnie od tego jaki jest temat Twojej witryny, zawsze staraj się pisać wyczerpująco oraz w jasny, przejrzysty sposób.
Z racji, że boty wyszukiwarek przemierzają Twoje strony od łącza do łącza, martwe linki mogą opóźnić proces i uniemożliwić indeksowanie wszystkich stron. Jeśli Twoja witryna zawiera takie martwe łącza jak strony „404”, nie pozwól, aby były indeksowane w wyszukiwarkach, oraz zadbaj o to, aby przekierowywały użytkownika na poprawną stronę bądź zawierały odnośniki do strony głównej.
Możesz sprawdzić, czy Twoja witryna zawiera martwe łącza np. za pomocą narzędzia Google Search Console.
Meta tagi i tag description są wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania jako krótki opis tego, co użytkownik znajdzie na danej witrynie. Niektóre wyszukiwarki ignorują ten typ tagu, ale z racji, że niektóre nadal go używają, każda strona powinna go mieć. Jest to świetna reklama i pierwsza treść, z jaką spotyka się użytkownik na drodze do naszej witryny.
Każdy obrazek może mieć alt tag, czyli tekst, który pojawia się, gdy najedziemy na niego myszą.
Alt tagi są bardzo przydatne z kilku powodów. Użytkownicy z wolnym połączeniem bądź offline mogą na nich polegać, ponadto możemy w nich ulokować słowa klucze, które są wskazówką dla wyszukiwarek.
Adresy URL również mają ogromne znaczenie dla optymalizacji naszej strony oraz kooperacji z botami wyszukiwarek. Jeśli URL posiada dużo znaków „?”, „=” czy „&”, jest to adres dynamiczny, czyli taki, który powstaje w momencie przeglądania przez użytkownika strony WWW.
Takie adresy są nie tylko trudne do zapamiętania, ale również, ze względu na brak słów kluczowych oraz długość, nie są korzystne dla SEO.
Dlatego najlepiej, jeśli przekształcisz dynamiczne adresy URL w statyczne, które są krótsze, łatwiejsze do odczytania i bez nadmiernej ilości liczb i symboli. Nawet pojedynczy dynamiczny adres URL na Twojej stronie może obniżyć ranking witryny.
Upewnij się, że Twój adres URL jest tak prosty, jak to tylko możliwe, aby użytkownik mógł go łatwo zapamiętać.
Ani ludzie, ani wyszukiwarki nie faworyzują stron internetowych, które wolno się ładują. Szybko wyświetlające się witryny są przyjazne dla SEO (co oznacza, że mają przewagę w algorytmach rankingowych nad wolniejszymi witrynami) i generują więcej interakcji z użytkownikami.
Warto sprawdzić ten parametr i w razie potrzeby np. skompresować rozmiar zdjęć.
zdj. główne: NordWood Themes/unsplash.com