Wymogi pracy zdalnej, coraz bardziej popularnej z powodu pandemii, nakazują wybór odpowiednich narzędzi. Nowe technologie potrafią usprawnić działania wykonywane w ramach home office – pozwalają na zwiększenie efektywności. Na co warto zwrócić uwagę?
Wprowadzenie lockdownu wiosną 2020 r. zaskoczyło część przedsiębiorstw, które nie miały wprawy w delegowaniu pracownikom pracy zdalnej lub – z powodu jej charakteru – nie mogły tego zrobić. Część z nich szybko nadrobiła zaległości. To właśnie firmy, które potrafiły przystosować się do nowych realiów, straciły najmniej. Dlaczego wcześniej nie chciano pozwolić pracownikom na wykonywanie swoich zadań z domu?
Najważniejszym powodem była obawa o obniżenie ich efektywności. Tymczasem z regularnie publikowanych badań Salesforce Research wynika, że produktywność pracowników podczas pracy w trybie home office spadła zaledwie o 1%. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić na wynajmie pomieszczeń biurowych i wyposażeniu miejsc pracy – bardzo możliwe więc, że czekają nas trwałe zmiany na rynku. Ważne jest, aby stworzyć dla pracowników ekosystem technologiczny, który będzie wspierał ich efektywność.
Wyposażenie pracowników w nowoczesne narzędzia technologiczne jest kluczowe dla organizacji pracy zdalnej. Jej efektywność będzie wysoka wtedy, gdy takie programy będą odpowiadały różnym wyzwaniom spotykanym podczas zdalnej pracy. Będą to rozwiązania wspierające pracę zespołową:
Programy ułatwiające współpracę pomiędzy pracownikami:
Narzędzia przeznaczone do pomiaru i zarządzania czasem pracy:
Wirtualne dyski przeznaczone do przechowywania danych i korzystania z nich wspólnie:
Narzędzia do komunikacji poprzez kanały wideo, audio lub tekst:
Samo zastosowanie programów wspierających pracę zdalną w zakresie jej efektywności nie jest wystarczające. Konieczne jest przeprowadzenie tego w sposób, który będzie prosty i łatwy w odbiorze dla pracowników. Nie powinno się więc wprowadzać dwóch aplikacji naraz. Zespół musi być odpowiednio przeszkolony po to, aby był w stanie wykorzystać wszystkie możliwości nowej technologii. Oczywiście, musi być też ona właściwie dobrana do potrzeb, które sygnalizują pracownicy w danej firmie. Tylko to zagwarantuje wykorzystanie ich pełnego potencjału.