Utrata telefonu jest stresująca dla każdego, niezależnie od tego, czy ktoś urządzenie zgubił, czy zostało ono skradzione. W każdym ze wspomnianych przypadków dobrze jest wiedzieć, co zrobić, żeby uniknąć chociażby wycieku poufnych danych.
Na szczęście, jeśli zgubisz urządzenie z systemem iOS lub Android, możesz bez problemu szybko je znaleźć, ale także i zabezpieczyć (w przypadku kradzieży). Dowiedz się więcej na ten temat!
Żeby zweryfikować, co stało się ze smartfonem, można na początku zadzwonić pod swój numer telefonu. Dzięki temu można sprawdzić, czy znajduje się w pobliżu – nasłuchując charakterystycznego dźwięku wibracji czy ustawionego dzwonka.
Może też zdarzyć się tak, że inna osoba, w której pobliżu znajduje się urządzenie, odbierze i powie, gdzie je znalazła. Jeśli to nie podziała, możesz wysłać pod swój numer krótką wiadomością z prośbą o to, żeby zwrócić telefon.
Jest też praktyczna funkcja w przypadku smartfonów z systemem operacyjnym Android. Korzystając z opcji Find My Device, można sprawić, że urządzenie będzie dzwonić nieprzerwanie przez pięć minut – i to nawet w przypadku, gdy pierwotnie był ustawiony system cichy.
Żeby namierzyć urządzenie, można skorzystać ze swojego konta Google lub iCloud. Są to wbudowane funkcje bezpieczeństwa, które umożliwiają znalezienie lub zablokowanie czy nawet usunięcie danych z urządzenia – właśnie w przypadku kradzieży lub zagubienia smartfona.
Korzystając z funkcji Find My Phone, można sprawdzić lokalizację na mapie na żywo. W kontekście urządzeń Apple, żeby ta opcja zadziałała, trzeba włączyć usługi lokalizacyjne i uzyskać dostęp do konta iCloud z komputera.
Jeśli dojdzie do zgubienia smartfona lub jego kradzieży, warto zdecydować się na zmianę hasła do najczęściej używanych usług. Zaliczają się do nich na przykład poczta elektroniczna lub bankowość online, a także aplikacje, przez które robi się zakupy.
Dzięki temu można zabezpieczyć się przed nieautoryzowanym dostępem. Niektórzy decydują się również na zawieszenie karty SIM. Poszczególne usługi można zablokować po kontakcie z operatorem lub centrum bankowości internetowej.
W sytuacji, gdy na pewno doszło do kradzieży urządzenia, warto skontaktować się z operatorem i zgłosić telefon jako skradziony. Dzięki temu usługodawca zarejestruje urządzenie na tzw. czarnej liście. Może to zapobiec sytuacji, w której osoba niepożądana próbowałaby użyć smartfona, na przykład w celu uwiarygodnienia przelewów bankowych.
Innym sposobem jest też ubieganie się o zwrot kosztów u ubezpieczyciela. W takiej sytuacji należy złożyć odpowiedni wniosek i czekać na decyzję usługodawcy. Niektórzy proponują nawet telefony zastępcze do czasu rozstrzygnięcia procesu ubezpieczeniowego. Jeśli użytkownik ma pewność, że jego smartfon został skradziony, może zgłosić to bezpośrednio na policji.
W przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona bardzo ważne jest to, aby szybko reagować. Dzięki temu można uchronić się przed wyciekiem danych, a także uniemożliwić niepowołanym osobom dostęp do poufnych informacji. Dzięki zastosowaniu opisanych przez nas metod możesz zrobić to w prosty sposób!
Zdj. główne: Paul Hanaoka/unsplash.com